De therapie

Voor wie

Ik bied psychosociale therapie aan bij diverse verlies- en rouwsituaties aan kinderen en jongeren en hun naasten:

  • Bij een ernstige ziekte en/of
  • Overlijden van het kind.
  • Ouders die hun kind verliezen 
  • Een kind die een dierbare verliest
  • Scheiding en/of verhuizing
  • Rouw na zelfdoding

Er kan ook sprake zijn van begeleiding van de bredere kring rondom het kind of de jongere, zoals de sportclub of de vriendenkring. Indien nodig.

Ik werk zoveel mogelijk samen met scholen, (huis-) artsen, wijkteams en andere hulpverleners en zorgverleners. Dit voor de meest passende zorg voor het hele gezin. Na overleg met de ouder(s). De therapie van broers en zussen en begeleiding van de ouder(s) maakt deel uit van de totale therapie.

Past uw hulpvraag niet geheel in deze omschrijving, neemt u dan gerust contact met mij op.


“Verlies is veelomvattend”



“Jij kiest,
maar je hoeft het niet alleen te doen!”

“De kracht van een kind ligt in het positieve dat jij in hem of haar vindt”


Werkwijze

Een persoonlijke begeleiding is mijn uitgangspunt binnen de therapie. Na de intake met de ouders, luister ik naar het verhaal van het kind of de jongere. Ik reik gedurende de therapie verschillende opties aan, het kind kiest welke weg te nemen. Dit is uiteindelijk de optie die het beste bij het kind past.  

Het allerbelangrijkste vind ik dat een kind zich op zijn gemak voelt en zichzelf kan zijn, ongeacht de situatie waarin hij of zij zich bevindt. Zonder deze voorwaarde zal een therapie nooit goed van de grond komen. Dit bereik ik door mijn eigen manier van werken, o.a. door goed naar het verhaal van het kind te luisteren, zonder in te vullen. Maar ook door het kind of de jongere zelf het tempo te laten bepalen van de therapie en het tijdstip waarop het volgende onderwerp aan bod komt. Ik ga puur uit vanuit het kind. En laat het kind zelf ook oplossingen aandragen. Ik probeer daarbij de aanwezige talenten in het kind te laten spreken. Ik ben voor de positieve benadering.

Na de intake spreken wij het aantal therapiesessies af. Dit is niet vaststaand. Vaak zie je gedurende de therapie dat er meer situaties spelen die ook aandacht nodig hebben. Dan maken wij nieuwe afspraken. In overleg, ook met de ouders.

Bij verdere vragen over mijn werkwijze kunt u contact met mij opnemen.

Materialen

Bij de therapie maak ik gebruik van diverse materialen. Door expressieve werkvormen te gebruiken ontstaat er vaak heel natuurlijk een gesprek. Daarnaast maak ik gebruik van werkbladen en bestaat de mogelijkheid tot het gebruik van muziekinstrumenten, waaronder viool, cello, keyboard en gitaar. Wanneer een kind liever een wandeling maakt, is dit ook mogelijk. Het gebruik van audiovisuele materialen is ook een optie. Ik heb diverse prentenboeken en spellen over rouw- en verliessituaties. Maar ook spelmaterialen zoals een ziekenhuis en een dokterskoffer. En er zijn natuurlijk nog meer werkvormen. Per kind en per situatie bekijk ik welke vorm ik inzet en welke het beste bij dit specifieke kind past.


Terug

“Ieder kind is uniek”