De begeleiding

Voor wie

Ik bied psychosociale begeleiding aan bij verlies- en rouwsituaties aan kinderen, jongeren en hun naasten.

Er zijn verschillende situaties van verlies. Bijvoorbeeld wanneer een kind ernstig ziek is. Of wanneer een kind komt te overlijden, andere kinderen binnen het gezin een broertje of zusje verliezen.
Maar bijvoorbeeld ook verlies bij een (vecht-)scheiding of verlies bij vluchtelingen met hun specifieke problemen. Verlies is veel omvattend. Dit zijn slechts een paar voorbeelden.

De rouwbegeleiding bestaat uit het begeleiden van kinderen en jongeren en hun families na een overlijden. Er kan ook sprake zijn van begeleiding van de bredere kring rondom het kind of de jongere, zoals school, sportclub, vriendenkring. Indien nodig. Maar er kan ook sprake zijn van het (komend) overlijden van een kind zelf, palliatief of door andere omstandigheden. Dan is er de mogelijkheid tot begeleiding binnen het gezin; aan de ouders, broers of zussen.

Past uw hulpvraag niet geheel in deze omschrijving, neemt u dan gerust contact met mij op.



Werkwijze

Ik vind een persoonsgerichte begeleiding heel belangrijk. Na de intake met de ouders, luister ik naar het verhaal van het kind of de jongere. Ik reik gedurende de begeleiding verschillende opties aan, het kind kiest welke weg te nemen. Dit is uiteindelijk de optie die het beste bij het kind aansluit.

Het aller belangrijkste vind ik dat een kind zich op zijn gemak voelt en zichzelf kan zijn, ongeacht de situatie waarin hij of zij zich bevindt. Dit is een belangrijke voorwaarde om de begeleiding goed van de grond te laten komen. Dit bereik ik door mijn eigen manier van werken, o.a. door goed naar het verhaal van het kind te luisteren, zonder in te vullen. Maar ook door het kind of de jongere zelf het tempo te laten bepalen van de begeleiding en het tijdstip waarop het volgende onderwerp aan bod komt. Ik ga puur uit vanuit het kind. En laat het kind zelf ook oplossingen aandragen. Ik probeer daarbij de aanwezige talenten in het kind te laten spreken. Ik ben voor de positieve benadering.

Na de intake spreken wij het aantal begeleidingsmomenten af. Dit is niet vaststaand. Vaak zie je gedurende de begeleiding dat er meer situaties spelen die ook begeleiding nodig hebben.
Dan maken wij nieuwe afspraken. In overleg, ook met de ouders.

Bij verdere vragen over mijn werkwijze kunt u contact met mij opnemen.

Materialen

Bij de begeleiding maak ik gebruik van diverse materialen. Door expressieve werkvormen te gebruiken ontstaat er vaak heel natuurlijk een gesprek. Daarnaast maak ik gebruik van werkbladen en bestaat de mogelijkheid tot het gebruik van muziekinstrumenten, waaronder viool, cello, keyboard en gitaar. Wanneer een kind liever een wandeling maakt, is dit ook mogelijk. Het gebruik van audiovisuele materialen is ook een optie. Ik heb diverse prentenboeken en spellen over rouw- en verliessituaties. Maar ook spelmaterialen zoals een ziekenhuis en een dokterskoffer. En er zijn natuurlijk nog meer werkvormen.

Per kind en per situatie bekijk ik welke vorm ik inzet en welke het beste bij dit specifieke kind past.

Terug